Menu

Chip Tuning / Resoftare Putere

Chip tuning se refera la ajustare sau optimizare software a calculatorului de injectie, software ce este stocat intr-o memorie interna denumita Chip, operatiune cunoscuta pe piata si ca resoftare.

In linii mari, este vorba despre un reglaj al sistemului de injectie prin care se obtin valori de echilibru pentru a oferi randament imbunatatit, crestere putere si cuplu motor, optimizarea consumului de carburant si a emisiilor poluante acolo unde este posibil.

Optimizarile sunt disponibile exclusiv pentru marcile:

Bmw
Audi
Volkswagen
Skoda
Seat
Ford

Personalizare moduri de condus VW E-Golf & VW E-UP

Cele 3 programe de condus disponibile pe modelele E-Golf si E-UP ( Normal, ECO si ECO+), desi inginerite cu scopuri bine definite, fac comportamentul masinilor la apasarea pedalei de acceleratie nu tocmai pe placul tuturor posesorilor unor astfel de modele.

Astfel, programul Normal pune la dispozitia soferului toate resursele disponibile, programele ECO si ECO+ avand o gestionare diferita a resurselor si a consumatorilor.

Operarea rationala a consumatorilor aduce dupa sine o extindere a autonomiei si reprezinta o idee logica si binevenita, insa pentru a maximiza in cel mai mic detaliu acest aspect, inginerii VW au apelat si la reducerea puterii si cuplului motor disponibile la apasarea pedalei de acceleratie in aceste programe de condus, lipsind un program care sa ofere puterea si acceleratia din programul Normal, dar cu gestionarea consumatorilor oferita de programele ECO si ECO+.

In raport cu programul de condus Normal, reactia motorului la apasarea pedalei de acceleratie este mai lenta in programul ECO, iar in ECO+ acest aspect devine si mai sesizabil, in conditii reale de utilizare neaducand nici un avantaj.

Aceste diferente nu sunt pe placul tuturor masinile avand un comportament greoi si nepotrivit conditiilor reale de trafic, desi utilizarea rationala a consumatorilor ramane o idee excelenta.

Din fericire, electronica acestor modele ne permite reglarea individuala a programelor de condus dupa cerintele specifice ale fiecarui utilizator, permitand reglaje individuale dupa necesitati si preferinte.

Spre exemplu, se poate opta pentru reglarea diferita a celor 3 programe de condus pentru a defini curbe de cuplu si putere individuale furnizate gradual in functie de apasarea pedalei de acceleratie, atat pentru programul Normal, cat si pentru programele ECO si ECO+.

Se pot executa reglaje precum realizarea unor curbe de putere si acceleratie identice cu cele din modul Normal, dar in modurile ECO si ECO+, imbinand comportamentul reactiv al programului Normal cu gestionarea mai eficienta a consumatorilor specifica programelor ECO si ECO+.

De asemenea, se poate opta pentru modificarea programului Normal pentru un comportament mai reactiv decat cel de fabrica, in functie de preferintele utilizatorului, pastrand in acelasi timp la nivel Standard programele ECO si ECO+.

Alt gen de combinatii ale parametrilor de functionare implica modificarea curbei de cuplu pentru diverse reactii ale masinii la plecarea de pe loc, multi utilizatori de VW E-Golf si VW E-UP avand o problema cu faptul ca motorul dezvolta o acceleratie brusca la plecarea de pe loc, dupa care nivelul acceleratiei se reduce pe masura ce masina inainteaza in viteza. Acest lucru se intampla datorita faptului ca desi puterea este constanta, cuplul motor scade destul de brusc odata cu punerea in miscare si cu cresterea turatiei motorului.

Astfel se pot realiza reglaje care sa urmareasca mai degraba un cuplu constant si un comportament omogen, care sa ofere acceleratie mai usor modulabila , constanta si previzibila, in raport cu reglajul de fabrica ce nu ofera aceasta caracteristica, un astfel de reglaj putand fi realizat pe oricare dintre programele de condus.

Astfel de reglaje vizeaza potrivirea reactiei motorului cu stilul de condus individual si necesitatile de comportament rutier ale oricarui posesor de VW E-Golf si VW E-UP pentru care programele de condus furnizate de catre fabricant, nu ofera suficient.

RBN Performance Chiptuning reprezinta un concept modern de modificare, ce are ca prioritate imbunatatirea performantelor unui automobil si NU exclusiv cresterea puterii maxime a unui motor, pana la un anumit prag cum presupun modificarile pe stagii de putere maxima. Ideea de 'Stage' este inradacinata in trecutul tuning-ului, unde castigul de putere era conditionat de modificarile mecanice ale motoarelor, reglajul software al sistemului de injectie fiind limitat sau chiar absent in cazul motoarelor cu carburator. Ideea de 'Stage' este uzata moral in secolul XXI, indepartandu-se substantial de ideea de baza a producatorului la proiectarea si fabricarea unui automobil, intr-o era in care se impune respectarea standardelor de emisii poluante si nivel de zgomot. De asemenea, aduce modificarea limitatoarelor sau valorilor maximale definite de catre ingineri in cadrul softului motor, pentru a urmari un anume nivel de putere maxima impus de piata si marketing, nu de catre inginerie si producator. In acest sens este necesar a se intelege ca modificarea pe stagii de putere vizeaza cresterea puterii maxime si a cuplului maxim, valori atinse doar in conditii de sarcina maximala, atunci cand pedala de acceleratie este utilizata 'la podea', puterea maxima fiind atinsa intotdeauna in apropierea liniei rosii a turometrului si in conditii de sarcina maxima. De asemenea, cuplul maxim este intotdeauna atins, doar cand motorul este utilizat in plaja joasa a turatiei, intr-o treapta superioara de viteza, spre exemplu la acceleratia in treapta a IV-a de la 1400 rpm la 2500 rpm sau la schimbul de trepte de viteza. In conditii de acceleratie in demaraj, in plaja de turatie, cuplul maxim nu este atins niciodata si nu face diferenta la timpii de acceleratie cu plecare de pe loc. Din acest motiv, Conceptul RBN Performance Chiptuning urmareste nevoile utilizatorului in conditii reale de rulare, urmarind ideea de baza a producatorului, imbunatatind valorile de cuplu motor si putere, acolo unde este nevoie. Deoarece Puterea este produsul dintre Cuplul motor si Turatie, cuplul necesar dezvoltarii puterii maxime este mult mai mic decat cuplul maxim ce este obtinut la turatii foarte joase, astfel ca cresterea cuplului maxim poate fi limitata in functie de capacitatea transmisiei si subansamblelor mecanice, fara a afecta nivelul puterii maxime si al acceleratiilor dezvoltate.

Pentru a intelege mai bine rolul cuplului in performantele unui motor alegem spre comparatie specificatiile unui motor Turbo de Formula 1 si un motor BMW Turbo-Diesel. Astfel, un motor Turbo de Formula 1, dezvolta aproximativ 740 CP avand un cuplu de numai 440 Nm. De altfel, acest cuplu de 440 Nm este constant pe toata plaja de turatie in care turbina face presiune de supraalimentare, fara variatii, pentru a asigura fiabilitatea maxima a transmisiei si o furnizare liniara si permanent crescatoare a puterii si acceleratiei. De cealalta parte, motorul BMW 20d EU6 dezvolta un cuplu maxim de 400 Nm intre 1750 si 2500 RPM, oferind o putere maxima de 190 CP la 4000 RPM, motorul de Formula 1 dezvoltand puterea maxima la 12 000 RPM. Astfel, in cazul motorului BMW 20d EU6, pentru a obtine o putere maxima de aproximativ 225 CP, la 4000 RPM, este nevoie de 400 Nm, aceeasi valoare a cuplului maxim furnizat de motor in configuratie standard, fiind astfel posibila o crestere a puterii maxime de aproximativ 20%, pastrand o curba de cuplu constanta, la valorile maxime furnizate de catre fabricant, precum un motor de Formula 1 este conceput sa functioneze. Cuplul maxim al unui motor NU ofera masura performantelor unei masini iar o crestere a acestuia trebuie tratata cu atentie, cuplul maxim fiind limitat de transmisie precum si de capacitatea sistemului Turbo de a genera 'overboost', sau varfuri de presiune de scurta durata, presiunea de overboost fiind in general limita maxima a presiunii de lucru a unui sistem Turbo.

*In testarea si dezvoltarea RBN Performance Chiptuning au fost folosite instalatii pentru masurarea emisiilor poluante de tip RDE (Real Driving Emisiions), precum si aparatura pentru masurarea nivelurilor de zgomot si vibratii, pentru a asigura compatibilitatea cu normele si standardele aflate in vigoare.

Resoftarea Safety ChipTuning reprezinta un reglaj software de precizie al calculatorului de motor in vederea imbunatatirii curbelor de cuplu si putere la nivelul valorilor maxime de fabrica.

Astfel cuplul motor si puterea maxima sunt obtinute mai devreme, in turatii mai joase si sunt desfasurate mai constant pe plaja de turatie. Aceasta reasezare a curbelor de cuplu si putere ajuta la obtinerea unor acceleratii de varf ale motorului pe o plaja mult mai larga de turatie imbunatatind reprizele si elasticitatea motorului.

Acest nivel de modificare se aplica acolo unde cresterea puterii nu se poate efectua in siguranta din motive de uzura sau necesitate.

Resoftarea RBN Safety ChipTuning aduce imbunatatirea reactiei motorului la acceleratie, imbunatatiri ale comportamentului motorului pe toata plaja de turatie, optimizarea consumului de carburant, reducerea emisiilor de noxe (NOx) si reducerea emisiilor de carbon.

RBN Safety ChipTuning - CupluRBN Safety ChipTuning - Putere