Presiunea de ulei scazuta a motoarelor Euro 6 este cauza numeroaselor avarii produse la nivelul pistoanelor si cuzinetilor. Cu o presiune redusa dezvoltata intre turatia de ralanti si 3000 rpm la temperaturi uzuale de lucru ale uleiului, interval in care motorul functioneaza cel mai mult, pistoanele NU beneficiaza de ungere si racire adecvate, inregistrand aleator avarii.
Modelul matematic ideal al unui motor specifica o presiune a uleiului de 4 bari incepand cu 2000 rpm, modelul matematic propus de catre fabrica prezentand de cele mai multe ori abateri semnificative ce ridica grave probleme de fiabilitate motoarelor.
Toate expertizele efectuate asupra motoarelor ce au prezentat avarierea pistoanelor si cuzinetilor, in baza a ceea ce s-a constatat la piesele avariate, au dus la aceeasi concluzie: Spargerea pistonului incepand din dreptul segmentului racleur, indica o dinamica a avariei ce incepe din partea inferioara a pistonului, in dreptul boltului de biela, catre capatul superior al pistonului.
Aceasta dinamica releva avarierea pistonului pe cursa descendenta a acestuia, ungerea precara provocand o supraincalzire a pistonului in dreptul segmentului racleur, si generand cedarea materialului din care pistonul este construit.
Partea inferioara a pistonului, in dreptul boltului de biela, dispune de o ungere si o racire mai putin eficiente din cauza obstructiilor constructive, patrunderea uleiului in aceasta zona a pistonului necesitand o presiune atent calculata pentru ca uleiul sa poata unge eficient.
Aceste obstructii constructive coroborate cu o presiune de ulei relativ scazuta, sunt fara contraargument cauza numeroaselor avarii la nivelul pistoanelor inregistrate de motoarele Euro 6.
De asemenea, din cauza presiunii scazute de ulei, se inregistreaza avarii si la nivelul cuzinetilor din cauza faptului ca la pornirile la rece, sistemul de ungere se amorseaza relativ lent, oferind cuzinetilor un suport hidraulic ineficient.
Dupa corectarea presiunii de ulei si incadrarea in modelul matematic ideal, debitul de ulei va creste semnificativ asigurand astfel o ungere corespunzatoare precum si o racire adecvata a pistoanelor, sporind nivelul de fiabilitate si siguranta in exploatare. De asemenea, la nivelul gestiunii sistemului de ungere, vor fi efectuate modificari ce vizeaza cresterea vitezei de amorsare a sistemului de ungere, sporind astfel siguranta motorului in conditiile pornirilor la rece, sau in cazul variatiilor bruste de temperatura, adaptand presiunea uleiului in functie de conditii pentru a oferi cuzinetilor un suport hidraulic corespunzator.
Actualizarea Software pentru modificarea presiunii de ulei este disponibila pentru marcile si modelele prezentate in link-ul urmator: https://www.rbn-tuning.ro/chiptuning